Monday 24 December 2012

Entry Pertama Ku

Alhamdulillah
Setelah sekian lama, akhirnya berjaya juga impian saya untuk menghasilkan blog sendiri.
Jika sebelum ini hanya sekadar menjadi pemantau kepada blog orang lain, sekarang ini sudah mampu jari ini untuk menulis sendiri tetapi masih belajar. Terima kasih buat sahabat yang cute Zulaikha Yusoff tlg ajar n sahabat2 rumah Shakinah Sholehuddin, Ainni Farhani, Zaimah, Sakinah dan lain2 yang sanggup brainstorm bersama-sama saya untuk tittle blog.. ~jasamu sentiasa dikenang.. semoga ALLAH permudahkan urusan kalian:)

Teringin jugak untuk share ngan kawan-kawan semua tentang buku yang saya baru  baca
Peribadi Muslim oleh Muhammad Al-Ghazali

Sebagai manusia yang hidup atas dunia ni kite sentiasa mahu memperbaiki diri sendiri
buat salah itu perkara biasa, tidak semua orang sempurna di dalam dunia ni. kadanag-kadang kite terlepas pandang pada banyak perkara. banyak  kerja sehingga banyak perkara terlepas pandang..kemudian, datang kawan-kawan yang memberi kita teguran.
 p/s: tu sebenarnye ALLAH yang tegur tau, tapi ALLAH tegur cara lembut.. :)

So, dalam buku ni, ceritakan pasal ADAB BERCAKAP

Allah berfirman dalam surah ar-rahman:1-4
Yang bermaksud "(Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatnya, DIA lah yang telah mengajarkan al-quran,DIALAH yang telah menciptakan manusia, DIALAH yang telah membolehkan manusia(bertutur) memberi dan menerima pernyataan"

Dalam ISLAM telah dihuraikan bagaimana manusia dapat nikmat dan boleh ambil manfaat daripada nikmat tersebut. dengan nikmat bercakap, bagaimana kita boleh guakan nikmat tersebut untuk kebaikan.Jika kita lihat banyak  orang yang gunakan mulut untuk perkara-perkara kosong dan kurang manfaat. ALLAH tidak mengurniakang mulut kite untuk perkara-perkara sebegitu.

Sedikit tips sikit: sebelum kite bercakap baik kiranya kita berfikir dahulu apakah keperluan kite bercakap. Sekiranya itu satu keperluan jemputlah bercakap.Tetapi sekiranya tidak, moleklah dielakkan kerana mengelak dari bercakap yang tidak ada keperluan, merupakan ibadah yang banyak pahalanya.

'Di anatara kebaikan iman seseorang itu ialah ia meninggalkan apa yang tiada kaitan dengannya'
-al-Turmidhi-

Jadinya, jom jaga percakapan kita.. moga ALLAH pandang usaha kita semua

~jOMmuHAsaBAHjOmBeRubaH~

1 comment: